Etusivu > Tietoa Merimieseläkekassasta > Tiedotteet > Merihistorian päivät 2017 Merikeskus Vellamossa Kotkassa 24.–26.3.2017

Merihistorian päivät 2017 Merikeskus Vellamossa Kotkassa 24.–26.3.2017

Julkaisun alkamispäivämäärä: 24.2.2017 16:00

Onko Suomi saari? Voiko sanoa, että Suomi on kehittyneiden Itämeren yhteyksiensä kautta tullut osaksi läntistä maailmaa?

Merihistorian päivät on vuodesta 2001 järjestetty kansainvälinen seminaari merenkulun menneisyydestä ja kulttuuriperinnöstä. Kansainvälistä ja valtakunnallista seminaaria järjestävät kahden vuoden välein Suomen merihistoriallinen yhdistys, Suomen meriarkeologinen seura ja paikallinen järjestäjätaho. Itsenäisyyden juhlavuonna yhteistyökumppaneina ovat Suomen merimuseo ja Merikeskus Vellamo. Kahdeksan vuoden jälkeen seminaari rantautuu taas Kotkaan!

Merihistorian päivien teemana on tällä kertaa "Suomi saarena". Seminaari alkaa perjantaina tutkijoiden ja harrastajien tapaamisella sekä keskustelulla merihistorian digitaalisten aineistojen käytöstä ja säilyttämisestä. Lauantaina ohjelma painottuu merihistoriaan ja sunnuntaina meriarkeologiaan. Tavalla tai toisella puheenvuoroissa sivutaan Suomen maatieteellistä asemaa pohjoisena, länteen päin merellisistä yhteyksistään riippuvana maana. Kauppamerenkulku ja kulttuuriyhteydet Itämerta pitkin ovat pitkälti luotsanneet Suomen kehitystä, ja maamme pitsinen etelärannikko on myös vienyt monet alukset karille.  Nykypäivän meriarkeologeille meremme ovat aarreaitta.

Merihistorian monitieteiseltä kentältä on valmistunut viime vuosina loistavia kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, joiden tekijöistä suurin osa on puhumassa tapahtumassa. Professori emeritus Yrjö Kaukiainen tarkastelee Suomea saaristona, jossa laivojen koon ja satamien kasvu on johtanut vilkkaan rannikkoliikenteen kutistumiseen. Isaac Land Indiana State Universitystä puhuu rannikkohistoriasta ja Robert Lee Liverpoolin yliopistosta Suomi saarena- käsitteestä kansainvälisestä perspektiivistä.  Sunnuntaina esiintyy kaksi kansainvälisesti kuuluisaa meriarkeologia, Lars Einarsson Kalmar Länsmuseetista sekä Maili Roio Muinsuskaitseamet'sta Tallinnasta. Uusinta tietoa kuullaan myös hollantilaisesta sota-aluksesta Huis Te Warmelosta, joka upposi Kallbådagrundin lähelle 1715.

Virallinen ilmoittautuminen päättyy 28.2.2017, mutta mukaan mahtuu vielä! Lisätietoja seminaarisihteeri Vilma Lempiäiseltä (vilma.lempiainen+SMHY@gmail.com ja järjestelytyöryhmän puheenjohtaja Sari Mäenpäältä (sari.maenpaa@forum-marinum.fi).

Tarkemmat tiedot ohjelmasta, ilmoittautumisesta ja osallistumismaksuista Merikeskus Vellamon sivuilta:  http://bot.fi/1trl

Merihistorian päivien ohjelmaesite:

Esitelmien tiivistelmät osoitteesta http://suomenmerihistoriallinenyhdistys.fi/

Esite on saatavilla myös facebookin tapahtumasivulla Merihistorian Päivät 2017 - Suomi saarena.