Albatrossi-lehden logo

Harjoittelumylly – silta merenkulun koulutuksen ja työelämän välillä

Merenkulun ala tarvitsee osaavaa työvoimaa – nyt ja tulevaisuudessa. Harjoittelumylly, vuonna 2012 Suomen Varustamoiden aloitteesta perustettu koordinaatioelin, on keskeisessä roolissa merenkulun koulutuksen ja työelämän yhdistäjänä. Harjoittelumyllyn toiminnanjohtaja Jenna Behm ja koordinaattori Eva-Lotta Forsberg kertovat, miten Harjoittelumylly toimii, mihin se pyrkii ja millaisia vaikutuksia sillä on opiskelijoille, varustamoille ja koko alalle.

Ennen Harjoittelumyllyä merenkulun opiskelijoiden harjoittelupaikkojen järjestäminen oli pitkälti oppilaitosten ja opiskelijoiden omalla vastuulla. Tämä johti epätasa-arvoiseen tilanteeseen, jossa toisilla kouluilla oli laajemmat yhteistyöverkostot kuin toisilla. Harjoittelumylly perustettiin vastaamaan tarpeeseen koordinoida harjoittelupaikkojen jakamista tasapuolisesti ja tehokkaasti. Harjoittelumylly toimii itsenäisenä yhdistyksenä, jonka jäseninä ovat kaikki kahdeksan suomalaista merenkulkuoppilaitosta ja noin 15 Suomen Varustamoiden jäsenvarustamoa. Ajatuksena oli yhdistää kaikki merenkulun oppilaitokset ja varustamot yhteistyöhön, kehittää keskitetty toimintamalli sekä sujuvoittaa harjoitteluprosessia ja sen kehittämistä kaikkien osapuolten kannalta.

Ennen ensimmäistä harjoittelujaksoa Harjoittelumylly järjestää opiskelijoille oman kattavan infotilaisuuden oppilaitosten harjoitteluinfon lisäksi. Noin tunnin mittaisessa infossa – joka toteutetaan joko paikan päällä tai Teamsin välityksellä – käydään läpi muun muassa Harjoittelumyllyn rooli, harjoittelun kulku sekä käytännön ohjeet harjoitteluprofiilin tekemisestä ja yhteydenpidosta varustamoihin. Opiskelijoita ohjeistetaan myös siitä, mitä tulee tehdä ennen harjoittelua, sen aikana ja jälkeen. Kysymyksiä herää usein esimerkiksi siitä, milloin harjoittelupaikka varmistuu ja kuinka olla yhteydessä varustamoon tai mistä laiva lähtee.

Tehokasta koordinointia

Harjoittelumyllyn vuosittain koordinoima harjoittelumäärä on vaikuttava: noin 900–1000 harjoittelupaikkaa yli 600 opiskelijalle. Suurin osa opiskelijoista suorittaa vuoden aikana useampia harjoittelujaksoja.

– "Harjoittelupaikat jaetaan järjestelmän kautta, jossa opiskelijat täyttävät profiilin ja aktiivisen hakemuksen. Me koordinoimme yhteensovituksen varustamoiden ja opiskelijoiden välillä", kertoo koordinaattori Forsberg.

Tavoitteena on tarjota opiskelijoille monipuolisia harjoittelukokemuksia: esimerkiksi yhdelle opiskelijalle pyritään järjestämään harjoittelujaksoja erityyppisillä laivoilla, esimerkiksi. tankkereilla, matkustajalaivoilla ja jäänmurtajilla. Monipuolisen harjoittelukokemuksen kautta opiskelijat saavat käsityksen mahdollisista eri urapoluista jo ennen valmistumistaan.

Harjoittelun kehittäminen on jatkuva prosessi

Harjoittelumylly ei pelkästään organisoi, vaan se myös kehittää harjoitteluprosessia ja harjoittelun laatua aktiivisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Viimeisin kehitysaskel oli Hake3-projekti, jossa tuotettiin verkossa suoritettava koulutusohjelma laivojen harjoitteluohjaajille sekä suosituksia harjoittelun laadun ja ohjauksen parantamiseksi eri tahoille.

Harjoittelun kehittämiseksi on päivitetty palautelomakkeiden kysymyksiä sekä kannustettu laivoja ja opiskelijoita aktiivisempaan palautteenantoon. Lisäksi kaikille osapuolille on laadittu tukimateriaaleja. Keskeistä kehitystyössä on se, että saatu palaute välitetään eteenpäin varustamoille ja oppilaitoksille, jotta sen pohjalta voidaan tehdä tarvittavia parannuksia.

Yksi konkreettinen esimerkki on tarkistuslista opiskelijoille ja laivojen harjoitteluvastaaville – näin varmistetaan, että kaikki olennaiset asiat harjoitteluprosessissa tulevat huomioiduksi.

Tervetullut olo tekee harjoittelusta onnistuneen

Onnistuneen harjoittelun tärkein tekijä ei ole pelkästään tekninen osaaminen – vaan tunne. Se miten harjoittelija otetaan vastaan laivalla, vaikuttaa merkittävästi kokemukseen ja jopa koko uravalintaan.

– "Erityisesti nuorimmat, jopa 16-vuotiaat opiskelijat, ovat monesti ensimmäistä kertaa työelämässä. On ensiarvoisen tärkeää, että he kokevat olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi", Forsberg painottaa.

Laivan lämmin ilmapiiri, rohkaiseva vastaanotto ja kiinnostus opiskelijaan voivat kääntää harjoittelun unohtumattomaksi kokemukseksi – ja samalla luoda siteen, joka tuo opiskelijan takaisin alalle myöhemmin työntekijänä.

Katse tulevaisuuteen

Merenkulun harjoittelukulttuuri elää jatkuvasti. Harjoittelumyllyn toimijat näkevät tulevaisuudessa lisääntyvän yhteistyön oppilaitosten ja varustamoiden välillä ratkaisevana. Tulevaisuudessa koulutuksen toivotaan vastaavan entistä paremmin työelämän tarpeisiin. Harjoittelulla on merkittävä rooli myös varustamoiden tulevan työvoiman rekrytoinnissa, joten sen laatuun ja ohjaukseen on tärkeää kiinnittää huomiota. Samalla Harjoittelumylly pyrkii varmistamaan, että jokainen opiskelija saa tasapuolisen mahdollisuuden kasvaa alan ammattilaiseksi – riippumatta siitä, mistä koulusta hän tulee tai mille laivalle päätyy.

Kiitosta kentältä

Harjoittelumylly palkitsee vuosittain Vuoden Harjoittelulaivan – kunnianosoituksena niille laivoille, jotka ovat onnistuneet tarjoamaan erityisen hyvän kokemuksen harjoittelijoille. Viime vuosien voittajien joukossa on ollut sekä suuria että pieniä aluksia – yhdistävänä tekijänä lämmin, ohjaava ja inhimillinen ote.

– "Se on tapa kiittää niitä, jotka tekevät ison työn harjoittelijoiden eteen. Samalla se motivoi koko kenttää panostamaan ohjaukseen ja hyvinvointiin", Forsberg sanoo.

Uusimpia sisältöjä