MEL-palkkasumma saavutti uuden virstanpylvään
Vuosi 2024 oli historiallinen, kun vakuutettujemme palkkasumma kohosi ensimmäisen kerran yli 300 miljoonaan euroon (301,4). Tämä kertoo erityisesti matkustajaliikenteen kasvusta, johon vaikuttivat osaltaan uudet Suomen lipun alle tulleet alukset.
Sijoitusten tuotto vuonna 2024 oli 7,3 %. Jatkoimme likvidien sijoitusten osuuden kasvattamista, ja niiden osuus oli 47,2 %. Parhaiten tuottivat metsä sekä listatut osake- ja korkosijoitukset. Sen sijaan kiinteistöjen, joiden osuus salkusta on puolitettu vuoteen 2020 verrattuna, tuotot jäivät yhä hieman miinukselle.
MEKin vakavaraisuusaste vahvistui 188,1 prosenttiin, ja mahdollistaa sijoitusuudistuksen mukaisen osakepainon nostamisen sitä mukaan kun varoja saadaan vapautetuksi epälikvideistä sijoituksista.
Jatkoimme vastuullisuustyötämme, ja listattujen sijoitustemme hiiliriski pieneni kolmasosalla edelliseen vuoteen verrattuna. Aloitimme myös kahden kiinteistökohteemme energiatehokkuusremontit. Muilla osa-alueilla olemme uudistaneet merenkulkijoiden työhyvinvoinnin edistämiseen tähtääviä toimiamme.
Tekoälystrategia valmistui alkuvuonna 2024, ja sen implementointi eteni hyvin monella rintamalla, kuten viestinnässä, suljetun tietoturvallisen tietolaarin rakentamisena ja työntekijöiden uusina työkaluina. Osana digitaaliseen maailmaan siirtymistä päätimme, että julkaisemme jatkossa kaksi lehden neljästä numerosta vain digitaalisena.
Luomme uusia yhteistyömalleja merenkulkijoiden työhyvinvoinnin edistämiseen, ja tavoitteenamme on, että voimme tukea varustamoja entistä paremmin työkyvyttömyysriskin arvioinnissa ja hallinnassa.
Suurimmat riskimme liittyvät tietoturvaan ja geopoliittiseen tilanteeseen. Päivitämmekin tietoturvastrategiamme, ja varaudumme erilaisiin häiriötilanteisiin osallistumalla valmiusharjoituksiin sekä tekemällä erilaisia skenaarioanalyyseja. Aloitamme myös Merimieseläkekassan strategian päivitystyön, ja tulemme haastattelemaan sitä varten sidosryhmiämme.
Merenkulun merkitys Suomen taloudelle on Venäjän hyökkäyssodan vaikutusten myötä kirkastunut eri osapuolille, ja koetamme osaltamme vaikuttaa siihen, että merenkulku nähdään kiinnostavana työpaikkana. Tähän vaikuttavat mm. koulutus, johtaminen, työilmapiiri ja työhyvinvointi, ja olemme mukana kehittämässä niitä.