MEPAn perustehtävä säilyy muutoksessakin
MEPAn toimitusjohtaja Inka Kanervan mukaan organisaatio keskittyy tulevina vuosina ydintehtäväänsä: merenkulkijoiden terveellisen elämäntavan, liikunnan, sivistyksen ja yhteisöllisyyden tukemiseen.
Inka Kanerva aloitti Merimiespalvelutoimiston (MEPA) viestintäpäällikkönä vuonna 2023 ja siirtyi pian toimitusjohtajaksi keskelle organisaation muutosta. Helsinkiläinen valtiotieteiden maisteri on kasvanut meren äärellä: hänen isänsä työskenteli merivartiostossa ja perhe vietti paljon aikaa saaristossa. Meri on ollut hänelle tärkeä lapsuudesta saakka.
Ennen MEPAa Kanerva työskenteli pitkään kuntien kehittämistehtävissä sekä viestintäjohtajana maakuntaliitossa. Työ sisälsi paljon pitkän aikavälin abstraktia kehittämistä, mikä sai kaipaamaan käytännönläheisempää ja dynaamisempaa toimintaympäristöä. Kun paikka MEPAn viestintäpäällikkönä avautui, hän tarttui tilaisuuteen. Lyhyen ajan jälkeen MEPAssa tapahtuneet muutokset johtivat siihen, että Kanerva siirtyi määräaikaiseksi toimitusjohtajaksi, ja myöhemmin tehtävä vakinaistettiin.
Tiimipelaamista haastavassa ajassa
Uuden roolin alku osui vaikeaan aikaan. Valtion tuki MEPAlle lakkautettiin kokonaan, ja organisaatiossa oli tehtävä sopeutustoimia.
- Olen uutena toimitusjohtajana vetänyt työehtosopimusneuvottelut, muutosneuvottelut, joutunut supistamaan budjettia, tekemään merkittävän rakenneuudistuksen ja viimeisimpänä realisoimaan useita kiinteistöjä. Välillä on yöuni ollut aika vähissä, Kanerva sanoo.
Tällä hetkellä MEPAssa työskentelee seitsemän vakituista ja yksi määräaikainen projektityöntekijä. Kanervan mukaan sekä henkilöstön että hallituksen vahva tuki on ollut ratkaisevaa muutosten toteuttamisessa.
- Ilman tiimipelaamista asiat eivät olisi onnistuneet.
Laivapalvelut keskiöön
Rahoituksen leikkausten myötä MEPA on karsinut toiminnastaan vähemmän kysyttyjä palveluita. Esimerkiksi lajikokeilut ja lyhytkurssit on lopetettu. Nyt toiminta on keskittynyt ydintuotteisiin: tarkoin valittuihin tapahtumiin ja retkiin sekä laivapalveluihin, joita ovat MEPAn laivoille tuomat kirjat, elokuvat, lehdet ja pelit sekä miehistön virkistys- ja asiointireissut maihin.
- Olemme tehneet strategisen valinnan keskittyä laivapalveluihin. Ne tarjoavat merenkulkijoille mahdollisuuden hengähtää, poistua hetkeksi laivaympäristöstä ja virkistyä. Se on henkireikä, joka tukee jaksamista merityössä.
Tapahtumien puolella jatkavat tietyt urheiluturnaukset, ruskaretket ja talvipäivät. Vaikeiden vuosien keskellä Kanerva kertoo kokeneensa erityisesti tapahtumissa merkityksellisiä hetkiä, joissa MEPAn rooli merenkulkijoiden hyvinvoinnin tukijana on konkretisoitunut.
- Kesällä 2024 olin Helsingin Bolliksella futisturnauksessa ripustamassa mitaleita merenkulkijoiden kaulaan. Joukkuehenki ja ilo olivat käsin kosketeltavia. Tuli tunne, että juuri tällaisia hetkiä varten MEPA on olemassa.
Pitkäjänteisyyttä ja uusia mahdollisuuksia
Rahoituksen loppuminen on pakottanut MEPAn talouden ja toiminnan pitkäjänteiseen tarkasteluun. Kiinteistöjen myynnillä ja sijoitustuotoilla toimintaa on pystytty turvaamaan pitkälle tulevaisuuteen, mutta valtiontuen täysimääräistä korvaamista niillä ei voida saavuttaa. Vuoden 2025 alussa MEPA teki strategisen päätöksen keskittyä ydintoimintoihin, ja vuonna 2026 toiminta jatkuu pitkälti samoilla tuotteilla ja palveluilla.
MEPA haluaa jatkossakin vastata kolmeen inhimilliseen tarpeeseen: sivistyksen ja kulttuurin, fyysisen hyvinvoinnin sekä yhteisöllisyyden. MEPAn rooli mielen hyvinvoinnin tukemisessa on seuraavan strategiakauden pohdittava asia. Tulevaisuudessa tarkastellaan myös digitalisaation vaikutuksia. Esimerkiksi Starlink-yhteyksien yleistyminen voi muuttaa kirjasto- ja elokuvapalveluiden roolia.
- Meillä on jo digikirjasto ja etäliikuntapalveluita, mutta digitaalisuus ei voi korvata aitoa kohtaamista. On löydettävä tasapaino, miten tukea yhteisöllisyyttä ja sitä kautta mielen hyvinvointia myös verkon aikakaudella.
MEPA pysyy merenkulkijan tukena
Kanerva näkee tulevaisuudessa mahdollisuuksia syventää yhteistyötä varustamoiden kanssa.
- MEPA voisi toimia entistä enemmän tilaaja-tuottaja-mallilla: varustamot voisivat tilata meiltä esimerkiksi liikuntapäiviä tai hyvinvointikursseja miehistölle. Meillä on osaamista ja valmius järjestää tai toteuttaa itse tällaisia palveluja.
Korona-ajan jälkeen osallistuminen erilaisiin harrastus- ja liikuntatapahtumiin on yleisesti vähentynyt, mikä näkyy myös MEPAn toiminnassa. Siitä huolimatta tapahtumien saavutettavuus on organisaatiolle keskeinen arvo. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa erilaisten ruokavalioiden huomioimista, pukutilojen varmistamista eri sukupuolille sekä osallistujien yksilöllisten tarpeiden huomiointia.
- Monet meidän tapahtumamme räätälöidään osallistujien mukaan. Esimerkiksi Ylläksen ruskaretkillä on ollut mukana sellaisia ihmisiä, jotka ovat ensi kertaa tunturissa ja miettivät, jaksanko. Parhaimmillaan se herättää liikunnan kipinän.
Vaikka toimintaympäristö on muuttunut, MEPAn perustehtävä pysyy samana: tukea merenkulkijoiden sivistystä, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Kanervan mukaan juuri nämä kolme peruspilaria ohjaavat kaikkea MEPAn työtä myös tulevina vuosina.
- Merenkulku on Suomen napanuora Eurooppaan ja maailmaan. MEPA on olemassa merenkulkijoita varten, jotta merityössä viihdyttäisiin ja jaksettaisiin pitkään, hän kiteyttää.


