Albatrossi-lehden logo

Ship Happens – merialan arkea nuorten silmin

Millaista on oikeasti olla töissä merellä? Suomen Varustamot ry:n syksyllä 2024 käynnistämä Ship Happens -kampanja tuo näkyväksi merialan arkea nuorten itsensä kertomana. 

Ship Happens -kampanjassa neljä merenkulkualan ammattilaista – Henna, Niko, Josefine ja Saga – jakavat työtään ja elämäänsä laivalla Instagramissa ja TikTokissa @shiphappensfi-tilillä. Kampanjan taustalla on huoli osaavan merihenkilöstön riittävyydestä tulevaisuudessa. Alalle hakeutuvien nuorten määrä on ollut laskussa, ja samalla monella on vanhentuneita mielikuvia merenkulusta. Todellisuudessa merenkulku on kaikkea muuta kuin pölyinen ala: se on kansainvälinen, teknologinen ja täynnä mahdollisuuksia.

Ala, joka kaipaa tekijöitä

Ship Happens sai alkunsa alan näkyvyyttä ja houkuttelevuutta kehittäneessä työryhmässä, jossa oli mukana viranomaisia ja alan toimijoita. Tavoitteena on ollut tuoda esiin merenkulun monipuolisia työllistymismahdollisuuksia ja kiinnostavia urapolkuja, Suomen Varustamot ry:n viestintäpäällikkö Maj Malmelin kertoo.

– Merityö on kansainvälistä ja vie paikkoihin, joihin harva muuten pääsisi. Samalla se on yhteiskunnallisesti merkityksellistä. Suomen huoltovarmuus on täysin riippuvainen merikuljetuksista, ja laivalla työskentelevät ovat osa tärkeää ketjua, jolla huoltovarmuus turvataan, Malmelin sanoo.

Kampanjan lähettiläät työskentelevät laivoilla ja tekevät somesisältöjä työnsä ohessa, kukin omalla tyylillään. Sisältöjä ei käsikirjoiteta, vaan ne syntyvät tekijöidensä omista kokemuksista. Viestintätoimisto Kaiku toimii taustatukena ja vastaa videoiden editoinnista. Lopputuloksena on aitoa ja samaistuttavaa merenkulkijan elämää.

Jakoja, tallennuksia ja satojatuhansia katseluja

Ship Happens hyödyntää nuorten suosimia sosiaalisen median alustoja, Instagramia ja TikTokia. Suosituimmat videot ovat keränneet satojatuhansia näyttökertoja. Useita videoita on myös tallennettu tai jaettu eteenpäin, mikä kertoo sisällön kiinnostavuudesta.

Kampanja jatkuu edelleen, ja sen vaikuttavuutta seurataan aktiivisesti seuraajamäärien, katselukertojen ja palautteen perusteella. Alan sisältä palaute on ollut erityisen innostunutta, ja panostusta on pidetty hauskana ja onnistuneena.

Lisätietoja kampanjasta ja merenkulkualan mahdollisuuksista löytyy osoitteesta www.shiphappens.fi. Sivustolla on myös ammatinvalintatesti, jonka avulla voi selvittää, mikä merenkulun ammatti sopisi itselle parhaiten.

Saga_ShipHappens

Uusimpia sisältöjä