Etusivu > Tietoa Merimieseläkekassasta > Tiedotteet > Merimiesliitot tuomitsevat Huoltovarmuuskeskuksen ilmoituksen antaa taloudellista tukea Ruotsin ja Viron lipun alla oleville aluksille

Julkaisun alkamispäivämäärä: 25.3.2020 16:00

Suomen Merimies-Unioni                                         TIEDOTE

Suomen Konepäällystöliitto                                      25.3.2020

Suomen Laivanpäällystöliitto

Merimiesliitot tuomitsevat Huoltovarmuuskeskuksen ilmoituksen antaa taloudellista tukea Ruotsin ja Viron lipun alla oleville aluksille (M/s Galaxy / Ruotsin lippu ja M/s Megastar / Viron lippu).

Samaan aikaan suomalaisia matkustajalaivoja on pysäytetty satamiin Helsingissä ja Maarianhaminassa. Niillä työskentelevät lähes 2 500 suomalaista merimiestä ovat lomautettuja.

• Tämä on käsittämätön päätös Huoltovarmuuskeskukselta ja Suomen valtiolta.

• On väärin, että Suomen valtio tukee Ruotsin ja Viron lipun alla olevia matkustaja-aluksia, kun niiden tilalle voidaan ottaa liikennöimään välittömästi suomalaiset matkustaja-rahtialukset, merenkulun kolme ammattiliittoa ovat suivaantuneita.
Tällä hetkellä Helsinkiin on pysäytetty Suomen lipun alla olevat Viking Linen M/s Gabriella ja M/s Mariella ja Tallink Siljan M/s Silja Serenade sekä Maarianhaminassa Viking Linen M/s Rosella.

• Suomalaiset veronmaksajat laitetaan maksamaan tukea nyt Ruotsin ja Viron lipun alla oleville aluksille, kun nämä valtiot voivat tukea itse omaa merenkulkuaan, mikäli haluavat rahdin kulkevan korona-epidemiasta huolimatta omiin maihinsa.

• Huoltovarmuuskeskuksen päätös tarjota taloudellista tukea Ruotsin ja Viron lipun alla oleville aluksille pitää perua. Helsingistä Viroon voi alkaa liikennöidä joko M/s Gabriella, M/s Mariella tai M/s Silja Serenade. Maarianhaminassa nyt tyhjän panttina makaavan M/s Rosellan voisi siirtää ajamaan rahtia esimerkiksi Turun ja Tukholman välille.

Merimiesliitot edellyttävät, että Huoltovarmuuskeskus peruuttaa välittömästi päätöksensä tukea ulkomaalaisia aluksia. Liitot edellyttävät Huoltovarmuuskeskukselta pikaista ratkaisua.

Helsingissä, 25.3.2020

Suomen Merimies-Unioni SMU ry