Kaksi vuosikymmentä samalla vahtivuorolla – Pia ja Hans Sundmanin yhteinen taival merellä ja maissa
Pian juuret ovat Raumalla ja Hansin Kemiössä, mutta yhteinen elämä alkoi Turussa Samppalinnassa, missä he tapasivat sattumalta töissä. Hans kävi Samppalinnassa tuuraamassa, kun koulun loputtua ei ollut heti tarjolla meritöitä. Pian Hans lähti yhdeksän kuukauden merimatkalle, mutta kun Hans palasi, alkoi seurustelu, joka johti avioliittoon vuonna 1988. Yhteinen elämä ei rajoittunut vain yksityiselämään – se laajeni vuosien varrella myös työelämään.
Seitsemän vuotta yrittäjinä ennen siirtymistä merityöhön
Ennen paluuta merille Pia ja Hans kokeilivat ravintola-alan yrittäjyyttä 1990-luvun alussa. He perustivat Kaarinaan ruokaravintolan, jota pyöritettiin seitsemän vuoden ajan. Vaikka asiakkaita riitti, alun lama-aika ja pitkät työpäivät kävivät lopulta liian raskaiksi. "Olimme aina töissä – päivätyö, iltatyö, yksityistilaisuuksia... Se oli 24/7-elämää", Pia kertoo.
Pia ja Hans päättivät ensin lähteä ulkomaille töihin ja hakivatkin paikkoja muun muassa Kanadasta ja Englannista, mutta miinuksena oli se, että kyseisiin paikkoihin olisi pitänyt lähteä harjoittelijaksi harjoittelijan korvauksella. Hans otti yhteyttä tuttuun merihenkilöstöpäällikköön ja sai nopeasti paikan vanhasta yhtiöstä – ja Pia seurasi perässä. Ravintolatoiminta myytiin perjantaina ja seuraavana maanantaina oltiinkin jo uudessa paikassa töissä.
Pia sai myöhemmin aikuiskoulutuksessa myös laivakokin pätevyyden, "Laivakokin tehtävät eivät tuntuneet täysin omilta, mutta talousapulaisen rooli on ihana ja monipuolinen", Pia toteaa. Hans piti työtään innostavana ja mietti jatkuvasti, mitä uutta voisi kokeilla. Internet toi uuden ulottuvuuden reseptien ja ideoiden etsimiseen – ennen ideat oli ammennettava omasta päästä tai keittokirjoista.
Karibian risteilijältä takaisin Suomeen
Yksi pariskunnan mieleenpainuvimmista kokemuksista oli työjakso Karibialla luksusristeilijällä. Työyhteisö oli kansainvälinen – mukana oli yli 40 kansallisuutta – ja esimiehet tulivat Saksasta ja Itävallasta. Kielimuuri ja kovat standardit toivat työhön lisähaastetta. Vaikka kokemus oli ainutlaatuinen, hektinen työtahti ja kielimuuri aiheuttivat stressiä. ”Piti olla silmät selässä ja kädet joka paikassa. Piti tehdä kaikki viimeisen päälle", Pia kertoo. Työskentely ESL Shippingillä tuntui sen jälkeen erityisen hyvältä. "Ei sitä tiedä, paraneeko vaihtamalla. Meidän mielestämme ESL oli tosi hyvä työpaikka."
Samassa vahtivuorossa vuosikymmeniä
Pia ja Hans ovat seilanneet ESL Shippingin palveluksessa samoilla aluksilla ja samassa vahtivuorossa aina Hesperiasta Eiraan. Pariskunnan mukaan työilmapiiri on ollut lämmin ja hyvä – aina on ollut mukava mennä töihin. Vaikka he ovat olleet yhdessä koko ajan, työkaverit eivät ole koskaan kyseenalaistaneet heidän yhteistä vahtiaan. "Kukaan ei koskaan sanonut mitään negatiivista. Me oltiin aina töissä, hommat hoidettiin ja ruoat olivat valmiina", Hans summaa.
Toimiva yhteistyö näkyi myös kotona. "Ei tarvitse sanoa mitään – toinen tietää jo, mitä ajattelee", Pia kuvailee. Tosin keittiössä käy välillä pieniä sanallisia törmäyksiä: "Hans pyytää maistamaan ruokaa, mutta ei hyväksy kritiikkiä", Pia nauraa.
Yhdessä merellä, yhdessä maissa
Yhteistyö sujui sekä töissä että vapailla. "Jos toinen ei ollut mukana, kysyttiin heti missä se toinen on", Pia muistelee kollegoiden huumoria. Pitkät rupeamat merillä ja epämääräiset työajat toivat omat haasteensa lomien suunnitteluun, mutta järjestelyt saatiin aina kuntoon.
Nyt eläkkeellä on aikaa pysähtyä ja muistella vuosikymmenten taivalta. Työ merellä on muuttunut vuosien varrella: sääntöjä on tullut lisää, kaikki on nykyään englanniksi ja kursseja vaaditaan enemmän. "Hyvä tietysti turvallisuuden kannalta, mutta kyllä se ennen oli erilaista", Hans miettii.
Viesti nuorille merenkulkijoille
Pia ja Hans rohkaisevat nuoria kokeilemaan merityötä – mutta realistisin odotuksin. "Pitää miettiä, jaksaako olla poissa kotoa viikkoja. Tuleeko merisairaaksi? Entä sosiaalinen eristäytyminen?" Pia muistuttaa. Hansin mukaan kielitaito on nykypäivänä ehdoton: "Kannattaa opetella kieliä ja hakea eri alustyypeiltä kokemusta. Laivojen komentokielenä on usein englanti ja paperitöitä ja muita pitää pystyä hoitamaan englanniksi. Muista kielistä on myös hyötyä."