Tutustu tästä yleisimpiin kysymyksiin ja vastauksiin. Ota tarvittaessa yhteyttä meihin!
-
Mitä on tehtävä, kun varustamolle tulee uusi alus Suomen lipulle?
Kun työnantajalle tulee uusi alus liikenteeseen, täytyy aluksen IMO-tunnus ja aluksen liikennöinnin aloittamisaika ilmoittaa Merimieseläkekassaan Tarja Lammelle. Hän huolehtii aluksen rekisteröimisestä Merimieseläkekassan järjestelmään. Varustamo ei voi itse uutta alusta lisätä.
-
Mitä teen, jos Ankkuri-palveluun on tehty virheellinen vakuutusmaksuilmoitus?
Jos työnantaja on tehnyt virheellisen vakuutusmaksuilmoituksen Ankkuri-palveluun, täytyy työnantajan itse mitätöidä virheellinen vakuutusmaksuilmoitus sekä sen jälkeen tehdä uusi ilmoitus.
-
Voiko vakuutusmaksuilmoituksen tehdä vielä päättymättömälle ilmoituskuukaudelle?
Meneillään olevalle päättymättömälle ilmoituskuukaudelle ei voi tehdä vakuutusmaksuilmoitusta. Ilmoitettavalle kuukaudelle voi tehdä vakuutusmaksuilmoituksen vasta, kun kuukausi on vaihtunut.
-
Voiko samalle kuukaudelle tehdä useampia vakuutusmaksuilmoituksia?
Useampia vakuutusmaksuilmoituksia ei toistaiseksi voi ilmoittaa samalle kohdistumiskuukaudelle.
-
Miten varustamo saa Ankkuri-palveluun uusia käyttäjätunnuksia tai poistettua vanhoja käyttäjätunnuksia?
Varustamon tulee olla yhteydessä Merimieseläkekassaan, josta lähetetään varustamolle käyttöoikeustaulukko. Taulukkoon ilmoitetaan uusi käyttäjä tai ilmoitetaan, jos joku käyttäjä poistuu. Käyttäjistä ilmoitetaan myös käyttäjän roolitieto: ilmoittaja, HR tai johto. Eri rooleilla on pääsy eri näkymiin Ankkuri-palvelussa.
Muutoksiin tarvitaan aina kirjallinen ilmoitus. Taulukon muutokset hyväksytään johdon sähköisillä pankkitunnistautumisilla. Johdon kuittauksen jälkeen Merimieseläkekassa lähettää Azure-linkin ilmoitetulle käyttäjälle, jonka kautta hän pääsee kirjautumaan Ankkuri-palveluun.